غذای مناسب برای وزن گیری نوزاد

استفاده از کدام غذاها برای وزن گیری اصولی نوزاد بهتر است؟

برای هر پدر و مادری که تازه بچه دار شده اند و همزمان با فرزند اول خود در حال یادگیری مسائل مختلف نیز هستند، وزن گیری نوزادشان دغدغه بزرگی است. این مسئله آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که والدین می‌خواهند بهترین مراقبت و تغذیه را برای فرزند خود مهیا کنند و او در سلامت کامل رشد کند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا در مورد بهترین غذایی که به وزن گیری نوزاد شما در سلامت کامل کمک می‌کند آشنا شوید. 

در ابتدا لازم است در مورد وزن گیری نوزاد نکاتی را بدانید:

معمولا کودکان در دهه های ابتدایی زندگی، سریعتر از دهه های دیگر وزن اضافه می‌کنند.

 

نوزاد ممکن است در چند روز اول پس از تولد، مقداری از وزن بدن خود را از دست دهد اما پس از آن وزن او بالا می‌رود. 

 

در سه ماهه اول زندگی نوزاد، وزن او حدود 150 الی 200 گرم در هفته افزایش پیدا می‌کند و تا 6 ماهگی نوزاد، روند افزایش وزن او کندتر پیش می‌رود.

 

وزن گیری و افزایش وزن نوزاد، یک فرآیند کاملا طبیعی در زندگی او است. به صورت طبیعی والدین با افزایش وزن نوزاد خود خوشحال می‌شوند، زیرا نشان می‌دهد که تلاش های آنها نتیجه داده است و با مواد مغذی و سالمی که در اختیار نوزاد خود قرار داده اند، نوزاد آنها سالم و در حال رشد است. 

 

بهترین غذا برای وزن گیری یا افزایش وزن نوزاد

شیر مادر: بهترین گزینه برای افزایش وزن نوزاد که غنی از مواد مغذی و املاح و ویتامین های مورد نیاز نوزاد است، شیر مادر است. 

 

شیر خشک: در صورتی که مادر شیر ندارد یا شیر او کافی نبوده و نوزاد از آن سیر نمی‌شود، شیر خشک گزینه مناسبی است. این ماده حاوی هر چیزی است که نوزاد برای رشد سالم به آنها نیاز دارد.

 

غذای کمکی: هنگامی که نوزاد شما به 6 ماهگی رسید، با مشورت پزشک متخصص اطفال می‌توانید غذای کمکی را برای او شروع کنید. این غذا می‌تواند شامل پوره های انواع میوه وسبزیجات، فرنی و هر غذای نرم دیگری باشد. غذای کمکی به وزن گیری نوزاد کمک کرده و به علت سرشار بودن از مواد مغذی، به سلامتی و قوی تر شدن نوزاد شما کمک می‌کند. می‌توانید برای غنی تر کردن غذای کمکی، به آن روغن زیتون یا روغن نارگیل اضافه کنید.

 

در کنار شیر مادر مواد غذایی دیگری نیز هستند که به رشد و تکامل بهتر نوزاد کمک میکنند. به این مواد غذایی، غذاهای کمکی میگویند که در بلاگ " همه چیز درباره غذای کمکی نوزاد " کامل به آنها خواهیم پرداخت

 

نکته ای که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که غذای کودک شما سالم باشد. در نتیجه غذای او را با دقت انتخاب کرده و به کودک خود مواد غذایی مضر ندهید. برای اطمینان پیدا کردن از سلامت غذایی که به نوزاد خود می‌دهید، حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا با بهترین غذایی که می‌توانید در اختیار کودک خود بگذارید به سلامتی و رشد او کمک کنید.

 

وزن نگرفتن نوزاد

وزن نگرفتن نوزاد و بالا نرفتن وزن او، برای هر پدر و مادری نگران کننده است. در برخی موارد نوزاد به صورت نارس، ضعیف و با وزن کم به دنیا می‌آید که طبیعی بوده و نگران کننده نیست. در صورتی که نوزاد شما وزن ثابتی دارد و وزن نمی‌گیرد، ممکن است نگرانی به سراغ شما بیاید. این مسئله می‌تواند دلایل مختلف و متفاوتی داشته باشد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

 

یکی از عوامل بسیار موثر در وزن گیری درست و اصولی نوزادان، بد غذا نبودن آنهاست که متاسفانه در گروه بزرگی از نوزادان و کودکان مشاهده می‌شود. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال راهی اصولی برای رفع آن هستید حتما به بلاگ " بد غذایی کودکان و راه های مقابله با آن " مراجعه فرمایید.

 

اشکال در تغذیه مادر: در صورتیکه مادر تغذیه مناسبی نداشته باشد و همچنین آب به میزان کافی ننوشد، شیر مادر کیفیت لازم را نداشته یا به میزان کافی به نوزاد نمی‌رسد و همین مسئله باعث می‌شود که نوزاد وزن نگیرد.

 

مشکلاتی در سلامت نوزاد: عفونت ها و برخی از مشکلات گوارشی در نوزادان، احتمال کاهش وزن در نوزادان را بالا می‌برند.

 

زایمان زودرس: نوزادانی که زودرس یا نارس متولد می‌شوند، نسبت به سایر نوزادان که از سلامت جسمی برخوردارند وزن کمتری خواهند داشت.

 

وراثت و ژنتیک: برخی اوقات ژنتیک نوزاد تعیین کننده وزن او است.

 

مشکلات تغذیه ای و گوارشی: اگر نوزاد در گوارش، هضم یا مصرف غذا مشکلی داشته باشد، وزن نمی‌گیرد یا وزن او کاهش پیدا می‌کند.

 

تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری سبب کمبود وزن نوزاد حین متولد شدن می‌گردد که این عامل خود سلامتی نوزاد را به خطر خواهد انداخت، به همین دلیل به شما توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این موضوع به بلاگ " عوارض ناشی از کمبود وزن نوزاد " مراجعه فرمایید.

 

مشورت با پزشک متخصص اطفال، به کاهش نگرانی شما در مورد وزن کم نوزادتان کمک خواهد کرد. پزشک با انجام معاینات و آزمایشات مختلف، علت وزن نگرفتن کودک شما را تشخیص داده و با راهنمایی هایی که با توجه به شرایط کودکتان به شما ارائه می‌دهد، به نوزادتان در سلامتی و گرفتن وزن مناسب خود کمک می‌کند. 

 

سخن پایانی

این که در مورد وزن گیری نوزاد خود نگرانی داشته باشید کاملا امری طبیعی است. مهم این است که با کسب علم لازم در این زمینه و مشورت با پزشک متخصص اطفال کودک خود، این نگرانی ها را کنترل کنید. 

به خاطر داشته باشید که وزن گیری نوزاد در ماه های ابتدایی زندگی او روند کندتری دارد. در ابتدای زندگی نوزاد بهتر است تا از شیر مادر تغذیه شود. اگر به هر دلیلی شیر مادر در دسترس نبود، شیر خشک جایگزین مناسبی برای آن است. 

پس از این که نوزاد شما به 6 ماهگی رسید، می‌توانید برای او غذای کمکی را شروع کنید. به غذای کمکی کودک خود تنوع بدهید تا برای خوردن غذا مشتاق شود و برای بالا بردن ارزش غذایی این غذای کمکی، به آن روغن های سالم اضافه کنید. در نهایت اگر نگرانی شما خیلی بزرگتر از این حرفهاست، با پزشک متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید تا با راهنمایی های او،  به رشد مناسب و سالم کودک خود کمک کنید و کودک شما به وزن مناسب خودش برسد. 

 

استفاده از غذای کمکی در دوران شیرخوارگی نوزاد همواره توصیه شده است اما شروع کردن زود هنگام آن چه خطراتی دارد؟ برای پاسخ به این سوال حتما بلاگ " غذای کمکی زود هنگام و خطرات آن " را مطالعه فرمایید.



 

مطلب های تصادفی